Speed Cameras: Friend or Foe?

Snelheidscamera's: vriend of vijand?

Afgeleid worden Lezing Snelheidscamera's: vriend of vijand? 4 minuten Volgende Snelheidslimiet… minder?

Stel je voor dat je in een cabriolet zit. Het is hartje zomer. Het schuifdak is open. Het frisse gefluister van een briesje likt je huid terwijl je over een lange, rechte weg rijdt. Er zijn geen andere auto's in de buurt. Je kijkt om je heen en denkt dat dit precies de reden is waarom je zo van autorijden houdt. Het is de opwindende roes van trots die je voelt als je bedenkt dat dit iets is dat mensen, met hun vindingrijkheid, hebben gecreëerd. Het is de verfrissende rust die je vanbinnen verwarmt bij het ongebreidelde plezier van deze activiteit. Het is het gevoel dat dit het toppunt van vrijheid is.

Als je hierover nadenkt, kun je niet anders dan denken dat het leven geweldig is.

Of totdat je plotseling een apparaat met een groot oog vlak voor je zag. Het is zeker niet menselijk. En het is ook niet organisch. Nee. Je hebt dit in het verleden op verschillende momenten gezien toen je reed: het is een snelheidscamera. Je eerste reactie is om je geïrriteerd te voelen omdat dit je al een paar keer heeft betrapt op snelheden die hoger waren dan je had moeten rijden. Of dat nu opzettelijk is of niet, is irrelevant, het lijkt er nog steeds alleen maar te zijn om je te betrappen. Dat was tenminste je gedachte.

Het is een veelvoorkomende cynische visie dat snelheidscamera's worden gebruikt om simpelweg een inkomstenstroom te bieden aan "hen" (de anonieme entiteit die wij als "de gevestigde orde" beschouwen), maar snelheidscamera's zijn niet per se bedoeld voor dit doel. Ze zijn er om ons aan te sporen om langzamer te rijden. Met andere woorden, ze zijn bedoeld als een maatregel voor verkeersveiligheid. De aanwezigheid van snelheidscamera's (vast en mobiel) wordt bijvoorbeeld geassocieerd met een gemiddelde [1]:

  • 7% snelheidsvermindering.
  • 57% minder voertuigen die de maximumsnelheid overschrijden.
  • 19% minder incidenten op de weg.
  • 18% minder lichte verwondingen bij verkeersongevallen.
  • 21% minder ernstige of dodelijke verwondingen als gevolg van verkeersongevallen.

Dit veiligheidseffect wordt nog groter wanneer snelheidscamera's zich dicht bij elkaar bevinden, zoals binnen een straal van 200 m (21,4% minder verwondingen) en 300 m (13,2% minder verwondingen) [2]. Weten waar snelheidscamera's zich bevinden en dienovereenkomstig handelen, maakt onze wegen echt veiliger. En dat is nog niet alles, recent onderzoek dat we hier bij Road Angel hebben uitgevoerd, geeft aan dat onze apparaten leiden tot minder snelheidsboetes. Dit betekent dat het gebruik van onze apparaten de wegen aantoonbaar veiliger maakt en u zich tegelijkertijd bewuster maakt van uw snelheid, waardoor u mogelijk een gewetensvollere bestuurder wordt dan u anders zou zijn geweest.

Het is een win-winsituatie.

Dus de volgende keer dat u een snelheidscamera ziet, denk dan niet dat het een vijandig beest is waar u bang voor moet zijn. Het is er om ons te helpen veiliger te rijden. Het is er om onze wegen minder riskant te maken. Het is er voor het welzijn van ons allemaal.

Referentie:

[1] Steinbach, R., Perkins, C., Edwards, P., Beecher, D., & Roberts, I. (2016). Snelheidscamera's om te hard rijden en verkeersongelukken te verminderen. (What Works: Crime reduction systematic review series nr. 8).

[2] Li, H., Zhu, M., Graham, DJ, & Zhang, Y. (2020). Zijn meerdere snelheidscamera's effectiever dan één? Causale analyse van de veiligheidsimpact van meerdere snelheidscamera's. Accident Analysis & Prevention, 139, 105488.