Automated Vehicles: Artificial Intelligence or Stupidity?

Geautomatiseerde voertuigen: kunstmatige intelligentie of domheid?

Snelheidslimiet… minder? Lezing Geautomatiseerde voertuigen: kunstmatige intelligentie of domheid? 6 minuten Volgende Vooruitgang in cruisecontrol

Of het zich nu afspeelt op verre planeten of hier op onze bescheiden planeet, Science Fiction (Sci-Fi) heeft veel populaire verhalen voortgebracht die niet alleen een licht werpen op wie we nu zijn, maar ook op wie we zouden kunnen zijn. Toegegeven, het zijn meestal preventieve lessen over wat je niet moet doen, aangezien ze doorgaans laten zien hoe technologie de samenleving kan decimeren. Pel de lagen van die verhalen echter af; er zit iets verhelderends in. Deze dystopische plots wekken ideeën op over hoe dingen verbeterd kunnen worden... als ze op de juiste manier worden beheerd.

Het voelde alsof het rechtstreeks uit een sciencefictionscript was geplukt en de overheid kondigde in augustus dit jaar een plan aan voor de commercialisering van zelfrijdende voertuigen tegen 2025. Het moet worden opgemerkt dat zelfrijdende voertuigen er al zijn, behalve in een beperkte, niet-commerciële hoedanigheid. Om commercialisering tegen 2025 te bereiken, zullen zelfrijdende auto's moeten aantonen dat ze functioneren zoals verwacht, zonder risico.

Aangezien de meeste verkeersincidenten het gevolg zijn van menselijke fouten, elimineert volledige automatisering van het rijproces een belangrijke bron van risico. Menselijke fouten vormen echter niet het volledige risico op verkeersincidenten, wat betekent dat incidenten nog steeds de potentie hebben om te gebeuren met zelfrijdende auto's. Als dit gebeurt, is de schuld dubbelzinniger dan in de typische rijcontext, omdat de algoritmen die bepalen hoe de auto werkt op afstand worden ingesteld en beheerd. Een kwestie van directe schuld wordt indirecte schuld, wat moeilijker te ontwarren is. Dashcams staan ​​er echter om bekend dat ze helpen de kosten te verlagen die gepaard gaan met rechtszaken. In dit geval zou het gebruik van dashcambeelden helpen om de schuld te verduidelijken.

Om de juridische gevolgen van zelfrijdende auto's voor de verkeersveiligheid te corrigeren, is het waarschijnlijk dat dergelijke auto's grotendeels zelfrijdend zullen zijn, met de capaciteit voor mensen om de controle over te nemen wanneer dat nodig is. Dit systeem zou een gemakkelijke manier zijn om de schuld vast te stellen op het moment van het verkeersincident, maar heeft helaas problemen met de manier waarop automatisering de algemene rijprestaties beïnvloedt wanneer bestuurders handmatig de controle terugnemen.

Een ander probleem is of bestuurders direct worden afgeleid voordat ze het voertuig handmatig bedienen. De ideale capaciteit voor de overgang van de besturing wordt geschat op 40 seconden, dus de focus zou in die tijd effectief en efficiënt moeten worden verwisseld tussen de afleiding en de rijtaak. Dit blijkt niet effectief of efficiënt te gebeuren [1]. Gezien dit niveau van onzekerheid is het geen wonder dat slechts 10% van alle bestuurders in de toekomst een zelfrijdende auto zou overwegen; zelfs onder jongere bestuurders (<34 jaar), die doorgaans meer geneigd zijn om technologie te omarmen, is er slechts 14% die zou overwegen om een ​​zelfrijdende auto te kopen [2].

Een verstandig idee zou zijn om de capaciteit van zelfrijdende auto's om schade te veroorzaken te verminderen. Onderzoek suggereert, in tegenstelling tot wat intuïtief zou moeten zijn, dat het tegenovergestelde zou moeten gebeuren [3]. Door opzettelijk de auto's de capaciteit te geven om schade te veroorzaken, zullen mensen op een manier reageren zoals ze zich zouden gedragen ten opzichte van auto's die worden bestuurd door bestuurders. Menselijk gedrag kan hierdoor nauwkeuriger in kaart worden gebracht. Als de zelfrijdende auto's daarentegen niet de capaciteit hebben om schade te veroorzaken, wordt het gedrag moeilijker om nauwkeurig te voorspellen, wat problemen veroorzaakt bij het programmeren van de algoritmen die bepalen hoe zelfrijdende auto's werken. Een dergelijke maatregel wordt paradoxaal genoeg geïmpliceerd als beter voor de verkeersveiligheid, maar juridisch problematisch vanwege het willens en wetens aanmoedigen van de capaciteit om schade te veroorzaken.

Naast de impact op de verkeersveiligheid worden zelfrijdende auto's voorgesteld als een maatregel die veel voordelen zou opleveren. Deze omvatten [4]:

  • Economische groei en nieuwe geschoolde banen in het hele land realiseren
  • Verhogen van de efficiëntie in de vracht- en logistieke sector
  • Verbetering van de openbare toegang tot vervoer
  • Vermindering van verkeersopstoppingen en verbetering van openbaarvervoersdiensten
  • Transport koolstofvrij maken

Ze zijn dus geweldig op sociaal vlak (het land beter verbinden), economisch vlak (de arbeidsmarkt stimuleren) en op ecologisch vlak (de CO2-voetafdruk van transport verkleinen), maar er zal zorgvuldig moeten worden nagedacht over hoe het plan wordt geïmplementeerd. Gezien de financiële investeringen en de bloeiende stroom van onderzoek met betrekking tot deze sector, lijkt het erop dat er een groot potentieel is voor deze innovatie om een ​​succes te worden. Om te slagen, zullen zelfrijdende voertuigen echter moeten aantonen dat ze veiliger zijn dan auto's met bestuurders, vertrouwen in het publiek moeten wekken en duidelijke wetgeving moeten opstellen met betrekking tot de schuldvraag in (hopelijk) het zeldzame geval dat er een verkeersongeval plaatsvindt. Er is nog veel werk te doen, maar met passend management kunnen we ervoor zorgen dat deze Sci-Fi-maatregel niet in het stereotype dystopische trope vervalt. We kunnen laten zien dat we hebben geleerd van de lessen die ons zijn aangereikt in Sci-Fi-boeken en -films om de samenleving beter te maken. Na verloop van tijd kunnen we wegen volledig onschadelijk maken door intelligent, geautomatiseerd voertuigontwerp.

Referenties

[1] Odachowska, E., Ucińska, M., Kruszewski, M., & Gąsiorek, K. (2021). Psychologische factoren van de overdracht van controle in een geautomatiseerd voertuig. Open Engineering , 11(1), 419-424.

[2] Fleet Industry. (2022, 26 augustus). Veiligheidszorgen over zelfrijdende en zelfrijdende auto's. Opgehaald van https://www.fleetnews.co.uk/news/fleet-industry-news/2022/08/26/safety-concerns-over-driverless-and-self-driving-cars op 13/09/2022.

[3] Merat, N., Lee, YM, Markkula, G., Uttley, J., Camara, F., Fox, C., ... & Schieben, A. (2018, juli). Hoe bestuderen we de interactie van voetgangers met geautomatiseerde voertuigen? Voorlopige bevindingen van het Europese interACT-project. In Automated Vehicles Symposium (pp. 21-33). Springer, Cham.

[4] Overheid. (2022, augustus). Connected & Automated Mobility 2025. Opgehaald van https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1099173/cam-2025-realising-benefits-self-driving-vehicles.pdf op 13/09/2022.