Advances in Cruise Control

Vooruitgang in cruisecontrol

Als we naar trends in de loop van de tijd kijken, zien we dat de Britse wegen tot de beste ter wereld behoren op het gebied van verkeersveiligheid. Maar zolang er geen verkeersincidenten meer zijn die letsel of doden veroorzaken, valt er altijd meer te bereiken. Het is bekend dat menselijke fouten de belangrijkste invloed hebben op verkeersincidenten, waarbij te hard rijden naar schatting verantwoordelijk is voor 42% [1]. Het verminderen van te hard rijden wordt daarom gezien als een manier om de verkeersveiligheid te vergroten. Er bestaan ​​al systemen in auto's die helpen bij het zorgvuldig onderhandelen over de snelheid, waarvoor wetgeving wordt geïmplementeerd om deze verder uit te breiden in de vorm van snelheidsbegrenzers.

Er zijn twee soorten snelheidsbegrenzers:

  • Instelbare snelheidsbegrenzers: de bestuurder selecteert zelf de maximumsnelheid die hij/zij wil rijden terwijl hij/zij achter het stuur zit (algemeen bekend als cruise control).
  • Intelligente snelheidsbegrenzers: sensoren van GPS en verkeersbordherkenning worden gebruikt om snelheidslimieten te detecteren (ook wel Intelligent Speed ​​Assist of ISA genoemd).

Cruise control is een veelvoorkomende functie van veel moderne auto's, maar ISA is niet zo breed geïmplementeerd. De technologie die in ISA wordt gebruikt, zal een aantal van de sensoren gebruiken die in cruise control worden gebruikt; wanneer het detecteert dat de auto de maximumsnelheid overschrijdt, zal het vier dingen doen in escalatie:

  • Geef een visuele waarschuwing met betrekking tot de maximumsnelheid om bestuurders aan te sporen langzamer te rijden.
  • Laat een alarm afgaan om de bestuurder te waarschuwen dat de maximumsnelheid wordt overschreden en gebruik trillingen op het gaspedaal om de bestuurder hiervan op de hoogte te stellen.
  • Geef een dringender alarm, spreek de bestuurder aan en/of oefen druk uit op de rechtervoet van de bestuurder om de bestuurder te dwingen op te stijgen.
  • Neem de rem over en trap deze in totdat de auto zich aan de maximumsnelheid houdt.

ISA is bedoeld als een snelheidsherinnering om veiliger rijgedrag te stimuleren in plaats van automatisch te voorkomen dat te hard rijden. Bovendien kan ISA worden gedeactiveerd als de bestuurder dat wenst. Dit systeem kan worden geactiveerd en gedeactiveerd, in plaats van buiten de controle van de bestuurder, omdat de ISA-systemen kunnen worden geconfronteerd met dubbelzinnige snelheidsgerelateerde informatie vanwege verschillende redenen, zoals ontbrekende, onjuist geplaatste borden of zelfs slechte weersomstandigheden. Om deze reden moet het onderliggende principe zijn dat de bestuurder altijd verantwoordelijk is voor het naleven van de relevante verkeersregels en dat het ISA-systeem een ​​best-effort bestuurdersassistentiesysteem is om de bestuurder te waarschuwen, wanneer mogelijk en passend. Als zodanig wordt verwacht dat het te hard rijden met 30% en verkeersdoden met 20% zal verminderen [2].

Sommige fabrikanten hebben echter aangegeven dat er problemen zijn met waar de ISA in hun voertuigen zou worden weergegeven. Het middenconsolescherm van de Tesla Model 3 is bijvoorbeeld de enige plek waar Tesla deze informatie kan weergeven zonder de cockpit opnieuw te ontwerpen. Hoewel dit in essentie een verwacht veiligheidseffect heeft, zouden de veiligheidseffecten verder kunnen worden verbeterd als de informatie in het perifere gezichtsveld van de bestuurder zou worden weergegeven, omdat dit zou betekenen dat bestuurders hun aandacht niet van de weg naar de middenconsole hoeven te verplaatsen. Gelukkig zijn er apparaten op de markt die dit doel kunnen bereiken, zoals het Pure-productassortiment van Road Angel.

Nieuwe regel:
Vanaf woensdag 6 juli 2022 zijn alle fabrikanten officieel verplicht om ISA in hun voertuigen te integreren, een EU-verordening die ook in de Britse wetgeving wordt geratificeerd, ondanks Brexit. Bestuurders mogen het systeem echter nog steeds deactiveren als ze dat willen. Daarom worden er ook dataloggers geïmplementeerd om uw ritten te monitoren en mogelijk informatie naar uw verzekeraar te sturen; als ISA wordt gedeactiveerd, maar de datalogger aangeeft dat de rijprestaties onvoldoende zijn, heeft dit gevolgen voor de aansprakelijkheid in gevallen waarin verkeersongevallen plaatsvinden. Met beide maatregelen zou de kans op te hard rijden moeten afnemen, wat leidt tot veiligere wegen.

Referenties

[1] Maji, A., Velaga, NR, & Urie, Y. (2018). Hiërarchisch clusteranalysekader van wederzijds exclusieve crash-oorzakelijke parameters voor regionale verkeersveiligheidsstrategieën. International journal of injury control and safety promotion, 25(3), 257-271.

2] Fleet Europe. (2022, 19 juli). Alle nieuwe auto's in de EU krijgen Intelligent Speed ​​Assistance. Opgehaald van Fleet Europe op 20/09/2022.