7 things you need to know about driving abroad to Europe after Brexit

7 dingen die u moet weten over autorijden naar het buitenland in Europa na de Brexit

Claim indienen tegen een onverzekerde bestuurder Lezing 7 dingen die u moet weten over autorijden naar het buitenland in Europa na de Brexit 6 minuten Volgende Wees geen eikel!

Het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie heeft het spel veranderd voor Britse bestuurders die naar en rond het continent reizen. Nu het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten, zijn Britse bestuurders in de EU onderworpen aan een geheel nieuwe set regels. Dus wat zijn ze? Hier leggen we alles uit wat u moet weten over autorijden in het buitenland na de Brexit.

Rijden naar Europa vanuit het Verenigd Koninkrijk

Vroeger was rijden naar het continent een kwestie van 'de sleutels pakken en gaan'. EU-regels met betrekking tot het vrije verkeer hielden in dat een Brits rijbewijs en een geldige verzekeringspolis alles waren wat nodig was om de grens over te komen. De regels zijn begrijpelijkerwijs veranderd na de Brexit, maar we zijn blij te kunnen melden dat de administratieve lasten waar bestuurders momenteel mee te maken hebben niet zo groot zijn - het enige dat u nodig hebt, zijn een paar extra documenten.

Welk rijbewijs heb ik nodig om in Europa te mogen rijden?

Er zijn twee soorten rijbewijzen die betrekking hebben op rijden in Europa, waarvan u er één absoluut nodig zult hebben om door de meeste EU-landen te reizen. Een rijbewijs dat bekendstaat als het Verdrag van 1968, vernoemd naar het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer dat dat jaar werd gehouden, is voldoende in de meeste EU-landen en kan eenvoudig en goedkoop worden verkregen voor de som van £ 5,50.

Zijn er uitzonderingen?

In een klein aantal staten, waaronder Andorra en Vaticaanstad, is een alternatief rijbewijs vereist om te mogen rijden. Dit rijbewijs heet het Verdrag van 1949. Controleer daarom de plaatselijke richtlijnen voordat u vertrekt.

Licenties die u niet nodig hebt

U hebt geen internationaal rijbewijs (IDP) nodig om na Brexit in de EU te rijden. Een Brits rijbewijs plus een van de bovengenoemde documenten is voldoende, tenzij u in Gibraltar, Guernsey, het eiland Man of Jersey woont. In dat geval moet u contact opnemen met de verkeersautoriteiten in het land dat u bezoekt. Zij zullen u informeren of er aanvullende documentatie vereist is.

Welke andere voertuigdocumenten moet ik meenemen als ik in Europa rijd?

Er zijn een aantal extra documenten die u zeker mee moet nemen. Deze omvatten een visum als het land dat u bezoekt dit vereist (controleer dit voordat u op reis gaat) uw paspoort, een kentekenbewijs en een VE103-certificaat als u van plan bent een auto te huren. U moet ook een Britse sticker op de achterkant van uw auto plakken als er nog geen duidelijke vlag van de Unie op staat.

Heb ik een speciale verzekering nodig?

Strikt genomen niet. Vergeet niet om een ​​kopie van uw Britse verzekeringspolis mee te nemen, plus de documenten die we al hebben genoemd (inclusief uw rijbewijs, natuurlijk) als u van plan bent om in de EU te rijden. Als u dat niet doet, gaat u rechtstreeks naar huis.

Heb ik een groene kaart nodig om in Europa te rijden?

Nee, u hoeft geen green card aan te vragen bij uw verzekeraar om in EU-landen te rijden. Een bewijs van verzekering is prima. Een klein aantal niet-EU-landen eist echter een green card. Hieronder vallen Rusland, Oekraïne, Turkije en Albanië. Green cards zijn overigens gratis te verkrijgen.

Boetes voor te hard rijden in Europa

Als u de maximumsnelheid in Europa overschrijdt, kunt u rekenen op een boete, net als in het Verenigd Koninkrijk.

Boetes voor te hard rijden op het continent variëren van 35 euro – het basistarief in Duitsland en Italië – tot 600 euro in landen als Spanje en Duitsland. De boete die u krijgt, hangt meestal af van de ernst van de overtreding. Er is echter ook goed nieuws: de meeste landen staan ​​bestuurders toe om in beroep te gaan tegen een boete, en sommige zullen de boete verlagen als u binnen een bepaalde termijn betaalt.

Het is de moeite waard om op te merken dat, in tegenstelling tot in het Verenigd Koninkrijk, de meeste Europese politiekorpsen de bevoegdheid hebben om u ter plekke te laten betalen als ze u betrappen op te hard rijden. Niemand wil een aanvaring met de wet, dus het is het beste om u aan de regels te houden en binnen de lokale snelheidslimiet te blijven.

Kan ik nog steeds dashcams en snelheidscameradetectoren gebruiken?

Deze kunnen nog steeds perfect legaal worden gebruikt in Europa. Onze snelheidscameradetectoren en dashcams zijn geprogrammeerd om te werken in de meeste Europese landen – waarom gaat u niet vandaag nog naar onze winkel en ziet u het zelf?

Moeten bestuurders op het vasteland een rijuitrusting bij zich hebben?

Dat zijn ze wel, maar houd er rekening mee dat de inhoud van een Europese rijset enigszins verschilt van de items die u in het VK nodig hebt – en dat ze per land kunnen verschillen. Er zijn echter een aantal standaarditems die elk land vereist: een EHBO-doos, een gevarendriehoek, koplampconverters, reservelampen en een hesje met hoge zichtbaarheid. Als u deze items niet meeneemt, komt u in de problemen bij de autoriteiten.

Vergeet de COVID-19-beperkingen niet

Het spreekt voor zich dat autorijden in de EU is beïnvloed door de pandemie, dus automobilisten moeten rekening houden met de lokale regels en beperkingen als ze van plan zijn om tussen landen te reizen. COVID-19-beperkingen verschillen van land tot land, dus het is het beste om je onderzoek te doen voordat je vertrekt. Sommige EU-landen zijn nog steeds op slot, wat uiteraard beperkingen op binnenlands reizen omvat, en afhankelijk van het stadium van de pandemie waarin ze zich bevinden, kunnen ze ook een streng grensbeleid hanteren.