10 Highway Code Rules that may Surprise you

10 verkeersregels die u kunnen verrassen

Navigeren door het ingewikkelde web van de Britse verkeersregels kan soms aanvoelen als het ontcijferen van een oud schrift. Met voortdurende herzieningen en updates, zoals de grote revisie begin 2022 die een nieuwe hiërarchie van weggebruikers en het concept van parallelle oversteekplaatsen introduceerde, is het van het grootste belang dat elke weggebruiker, van voetgangers tot automobilisten, op de hoogte blijft van deze veranderingen.

Met name de introductie van parallelle oversteekplaatsen, vergelijkbaar met zebrapaden maar inclusief een aangewezen fietsroute, onderstreept het veranderende landschap van verkeersveiligheid en -gebruik . Deze aanpassing weerspiegelt een bredere verschuiving naar het accommoderen van een meer divers scala aan weggebruikers, met als doel de interacties tussen voetgangers, fietsers en automobilisten in gedeelde ruimtes te harmoniseren.

Naarmate de verkeersregels evolueren, groeit de collectieve verantwoordelijkheid van alle weggebruikers om zich vertrouwd te maken met deze regels. Zo kunnen we de veiligheid en doorstroming in onze gemeenschappelijke openbaarvervoersomgevingen waarborgen.

Parallelle kruisingen

Parallelle oversteekplaatsen zijn een innovatieve toevoeging aan de Britse verkeersregels, ontworpen om de veiligheid en efficiëntie van zowel voetgangers als fietsers bij oversteekplaatsen te verbeteren. Deze oversteekplaatsen lijken op traditionele zebrapaden, met de bekende zwart-witte strepen, maar met een cruciale toevoeging: een parallel pad dat speciaal is aangewezen voor fietsers naast het voetpad. Dit ontwerp zorgt ervoor dat fietsers veilig kunnen oversteken, tegelijk met voetgangers, zonder dat ze hoeven af ​​te stappen of door het voetgangersverkeer te navigeren.

De introductie van parallelle oversteekplaatsen weerspiegelt een groeiende erkenning van de uiteenlopende behoeften van weggebruikers in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Door een speciale ruimte voor fietsers binnen de oversteekplaats te bieden, wil men potentiële conflicten tussen voetgangers en fietsers verminderen, waardoor oversteekplaatsen veiliger en toegankelijker worden voor iedereen. Deze opstelling is niet alleen gunstig voor fietsers door een duidelijk en veilig pad over de weg te bieden, maar stelt ook voetgangers gerust, die de oversteekplaats kunnen gebruiken zonder dat ze om fietsen heen hoeven te navigeren.

Bovendien benadrukken parallelle oversteekplaatsen het belang van het voorrang verlenen aan zowel voetgangers als fietsers op deze oversteekplaatsen. Automobilisten, inclusief zij die op een motor rijden, moeten voorrang verlenen aan gebruikers op parallelle oversteekplaatsen, zodat zowel voetgangers als fietsers veilig kunnen oversteken. Deze regel onderstreept de gedeelde verantwoordelijkheid van alle weggebruikers om de veiligheid en het respect in de openbare ruimte te handhaven.

De integratie van parallelle kruisingen in de Wegenverkeerswet is onderdeel van een bredere poging om ons aan te passen aan de veranderende dynamiek van weggebruik, waarbij fietsen steeds populairder wordt als vervoermiddel. Door de behoeften van fietsers in de weginfrastructuur te erkennen en tegemoet te komen, wil het Verenigd Koninkrijk fietsen aanmoedigen als een duurzaam en gezond vervoermiddel, wat bijdraagt ​​aan minder verkeersopstoppingen en minder impact op het milieu.

Gedeelde ruimtes

De Britse verkeersregels hebben nieuwe richtlijnen geïntroduceerd voor gedeelde ruimtes, met de nadruk op wederzijds respect tussen alle gebruikers. Fietsers, ruiters en mensen met door paarden getrokken voertuigen moeten rekening houden met voetgangers, om de veiligheid van iedereen te waarborgen. Dit houdt in dat u niet te dicht of met hoge snelheid passeert en rekening houdt met mensen die mogelijk zintuiglijke beperkingen hebben. Deze regels zijn bedoeld om een ​​harmonieuzere omgeving te creëren in gedeelde ruimtes, waardoor ze veiliger en aangenamer worden voor iedereen die erbij betrokken is.

Fietspositie

De Britse verkeersregels bieden nu bijgewerkte richtlijnen voor fietspositionering om de veiligheid te verbeteren. Fietsers wordt geadviseerd om in het midden van hun rijstrook te rijden op rustige wegen, in langzamer verkeer en bij het naderen van kruispunten, om de zichtbaarheid te vergroten en onveilig inhalen te voorkomen. Op drukkere wegen, waar voertuigen sneller rijden, moeten fietsers een veilige afstand tot de stoeprand aanhouden en tegelijkertijd voertuigen toestaan ​​om in te halen wanneer dat veilig is. Deze positionering helpt ervoor te zorgen dat fietsers duidelijk zichtbaar zijn voor andere weggebruikers en veilig door het verkeer kunnen navigeren.

Inhalen van kwetsbare weggebruikers

De bijgewerkte verkeersregels adviseren over veilige inhaalafstanden bij het passeren van kwetsbare weggebruikers zoals fietsers, ruiters en voetgangers. Bestuurders en motorrijders moeten ten minste 1,5 meter ruimte laten bij het inhalen van fietsers bij snelheden tot 30 mph, en nog meer ruimte bij hogere snelheden. Voor ruiters en voetgangers wordt een minimale ruimte van 2 meter en een lage inhaalsnelheid aanbevolen. Deze richtlijn is bedoeld om de veiligheid van alle weggebruikers te verbeteren, met name de meest kwetsbare

Fietsers op kruispunten

De bijgewerkte Wegenverkeerswet bevat nieuwe richtlijnen voor fietsers op kruispunten om de veiligheid te verbeteren. Hierin staat dat fietsers voorrang moeten verlenen aan voetgangers die oversteken of wachten om over te steken bij het in- of uitslaan van een zijweg. Daarnaast worden fietsers aangemoedigd om speciale fietsvoorzieningen te gebruiken, zoals vooruitgeschoven stoplijnen en verkeerslichten op ooghoogte bij kruispunten, indien beschikbaar. Als dergelijke voorzieningen niet aanwezig zijn, moeten fietsers zich in het midden van hun rijstrook positioneren, vergelijkbaar met motorvoertuigen, om de zichtbaarheid en veiligheid te maximaliseren.

'Dutch Reach'-techniek

De "Dutch Reach"-techniek is een veiligere manier om autodeuren te openen, aanbevolen in de bijgewerkte verkeersregels. Hierbij wordt de hand gebruikt die het verst van de deur af is om deze te openen, wat op natuurlijke wijze uw lichaam en hoofd draait, wat u helpt naderende fietsers of voetgangers te spotten. Deze methode is bedoeld om "deur"-ongelukken te voorkomen, waarbij een deur wordt geopend in de richting van een fietser of voetganger.

Opladen van elektrische voertuigen

Met de steeds groeiende populariteit van EV's bevat de Wegenverkeerswet nu richtlijnen voor het gebruik van oplaadpunten voor elektrische voertuigen (EV's). Het adviseert om dicht bij het oplaadpunt te parkeren om de kabellengte te minimaliseren en struikelgevaar te voorkomen. Gebruikers worden aangemoedigd om indien mogelijk een waarschuwingsbord te plaatsen en kabels netjes terug te leggen om obstakels of gevaar voor anderen te voorkomen. Deze toevoeging is bedoeld om de veiligheid en toegankelijkheid rond oplaadpunten voor EV's te waarborgen.

Hiërarchie van weggebruikers

De "Hierarchy of Road Users" die in de Highway Code is geïntroduceerd, benadrukt dat degenen die de grootste schade kunnen veroorzaken, de meeste verantwoordelijkheid hebben om het gevaar voor anderen te verminderen. Dit principe is met name van toepassing op bestuurders van grotere voertuigen, maar ontslaat niet alle weggebruikers, waaronder voetgangers, fietsers en ruiters, van hun zorgplicht. Het is een verschuiving naar bewuster weggebruik, waarbij de veiligheid van de meest kwetsbaren voorop staat.

Voorrang bij kruispunten

Deze verrassing verraste ons meer dan nodig was!

De bijgewerkte verkeersregels benadrukken de voorrang voor voetgangers bij kruispunten. Bestuurders, motorrijders en fietsers moeten voorrang verlenen aan voetgangers die oversteken of wachten om over te steken bij kruispunten. Deze regel zorgt ervoor dat voetgangers voorrang hebben, wat hun veiligheid vergroot op deze potentieel gevaarlijke punten.

Regels voor fietsers

De Wegenverkeerswet heeft een aantal nieuwe regels geïntroduceerd die specifiek zijn voor fietsers, die we al hebben behandeld, dus hebben we besloten om deze sectie toe te voegen om alle fietsregels samen te vatten. Deze omvatten richtlijnen voor positionering op de weg, het passeren van geparkeerde voertuigen en het navigeren op kruispunten. Fietsers worden aangemoedigd om fietspaden en -faciliteiten te gebruiken waar beschikbaar en om een ​​centrale positie in hun rijstrook in te nemen op rustigere wegen of wanneer het verkeer langzaam is om de zichtbaarheid en veiligheid te verbeteren. Bij het inhalen van geparkeerde voertuigen moeten fietsers voldoende ruimte laten om te voorkomen dat ze worden geraakt door een opengaande deur.

Wat vindt Road Angel ervan?

De updates van de Wegenverkeerswet, waaronder de hiërarchie van weggebruikers, prioriteit bij kruispunten en specifieke richtlijnen voor fietsers, voetgangers en EV-opladen, weerspiegelen een verschuiving naar inclusiever en veiliger wegdelen. Deze veranderingen moedigen wederzijds respect aan onder alle weggebruikers, met een bijzondere nadruk op de bescherming van de meest kwetsbaren.

Ga voor meer gedetailleerde informatie over deze en andere updates naar GOV.UK.