VR-oom, VR-oom: a case for virtual reality and driver safety

VR-oom, VR-oom: een pleidooi voor virtual reality en bestuurdersveiligheid

Wees geen eikel! Lezing VR-oom, VR-oom: een pleidooi voor virtual reality en bestuurdersveiligheid 14 minuten Volgende Slim denken nodig om de veiligheid op snelwegen te verbeteren

Aanzetten, afstemmen, afmelden.

Ooit genoemd als de slogan voor tegencultuuridealen van de jaren 60, heeft de slogan een nieuwe betekenis gekregen in dit moderne tijdperk, waarin digitale technologie verweven is met de structuur van onze samenleving. Een van deze technologieën is virtual reality, ook wel bekend als VR. Je hoeft alleen maar de VR-headset aan te zetten, af te stemmen op de omgeving die het presenteert en je af te sluiten van je normale gedachtenstroom. Althans voor even.

De toepassing voor entertainment is misschien begrijpelijk vanwege hoe nieuw en boeiend het kan zijn om jezelf in een andere versie van de realiteit te plaatsen. Naarmate VR geavanceerder wordt en ons begrip van de potentiële toepassingen toeneemt, wordt het ook steeds meer gebruikt als pedagogisch hulpmiddel. Er zijn inderdaad enkele veelbelovende tekenen dat VR kan worden gebruikt om de verkeersveiligheid te verbeteren, rekening houdend met het harde werk dat onderzoekers en experts uit de industrie hebben laten zien op de Immersive Community Education (ICE) Live Road & Community Safety VR-conferentie, georganiseerd door First Car and Road Safety GB.

Universiteit van Warwick en VR in algemeen leren

Ten eerste was er een lezing van Devon Allcoat, een assistent-professor aan de University of Warwick, over het gebruik van VR in algemeen leren. Ze sprak met stille zelfverzekerdheid over de principes voor VR op leerresultaten, waarvan werd gesteld dat het effectiever was dan andere maatregelen. De theorie waarop ze haar denken baseerde, is dat actief leren leidt tot betere resultaten, waarbij VR leidt tot de sterkste prestaties omdat het de meest interactieve vorm van lesgeven is. De resultaten van haar onderzoek ondersteunden haar redenering, wat suggereert dat VR inderdaad effectiever was dan andere maatregelen.

Opgemerkt moet worden dat de steekproef in haar experiment voornamelijk uit jongere mensen bestond. De resultaten moeten daarom met voorzichtigheid worden opgevat bij het extrapoleren naar het gebruik van VR voor leren door de eeuwen heen, aangezien er voorlopig bewijs is dat suggereert dat oudere mensen niet zo effectief leren als jongere mensen. Dit werd aangetoond in een experiment dat het geheugen testte, waarbij oudere mensen bijna drie keer meer fouten maakten in het herinneren van herinneringen dan jongere mensen [1]. Dr. Allcoat mat ook niet het leren in relatie tot autorijden en verkeersveiligheid, dus hoe haar resultaten zich verhouden tot transportonderzoek was niet zeker.

Verkeersveiligheid en VR

Gelukkig gaf Elizabeth Box, onderzoeksdirecteur bij de RAC Foundation, wat context voor het gebruik van VR voor interventies op het gebied van rijveiligheid. Ze gaf commentaar op de belangrijkste bevindingen van een rapport van Agilysis, dat 31 rapporten over verkeersveiligheid en VR onderzocht. De bevinding was dat er geen negatieve effecten waren voor jongere bestuurders, maar er waren ook geen positieve effecten. Haar suggestie was dat VR genuanceerder moet zijn voor leerresultaten, waarbij psychologische modellen van gedragsverandering worden gebruikt om te identificeren welke aspecten van gedrag moeten worden gericht om de veiligheid van bestuurders te verbeteren, afhankelijk van de demografie [1].

Jongere bestuurders, met name mannen, zijn bijvoorbeeld gevoeliger voor verveling dan oudere bestuurders. De focus in deze groep zou kunnen liggen op het gebruik van VR om de kans te verkleinen dat bestuurders zich bezighouden met afleidingen, aangezien blijkt dat verveling wordt verminderd door bestuurders die zich bezighouden met andere taken die niet met rijden te maken hebben. Ter vergelijking: oudere bestuurders hebben een slechtere cognitie dan jongere bestuurders, dus het gebruik van VR om adaptief gedrag te verbeteren voor de vaardigheden binnen de rijtaak zou voor deze demografie kunnen worden gebruikt. Het verschil in de hier opgemerkte vergelijking is dat de eerste gaat over het verminderen van secundaire niet-rijactiviteiten, terwijl de laatste gaat over het proactief aanpassen van vaardigheden voor direct rijden.

Er moet echter ook voorzichtigheid worden betracht om ervoor te zorgen dat onderzoeksresultaten gebaseerd zijn op een representatieve steekproef. Dit komt omdat er bewijs is dat suggereert dat studies met universitaire studenten vergeleken met niet-universitaire studenten leiden tot een hogere naleving van snelheidslimieten in studies (respectievelijk 76% en 53%), omdat deze groepen zich wel of niet houden aan de eisen van onderzoekers [2].

Onderzoek naar gevarendetectie en Esitu-oplossingen

Eén gebied dat rijp lijkt voor ontwikkeling in VR werd gepresenteerd in een lezing door Dr. Victoria Kroll, CEO en medeoprichter van Esitu Solutions: een bedrijf dat gespecialiseerd is in onderzoek naar gevarendetectie. Ze gaf aan dat VR gebruikt kan worden om het vermogen van bestuurders om te reageren op gevaren op de weg te beoordelen en te verbeteren. Gevaren worden gedefinieerd als items op de rijroute die een verandering van richting of snelheid vereisen om een ​​verkeersongeluk te voorkomen. Een beoordeling van de gevarendetectie van bestuurders met behulp van videoclips werd inderdaad geïntroduceerd in het officiële rijexamen van het Verenigd Koninkrijk in 2002, en werd in 2015 uitgebreid naar CGI-clips, met het idee dat de industrie nu meer richting VR beweegt.

Zij en professor David Crundall (ook medeoprichter van Esitu Solutions) voerden een 24 maanden durend experiment uit waarbij traditionele tools werden vergeleken met VR-tools voor gevarendetectie. Dit geldt zowel voor gevarenperceptie (het gevaar verschijnt en de respondent moet op een knop drukken om aan te geven dat hij het heeft waargenomen) als gevarenvoorspelling (er zijn hints dat er een gevaar zal optreden in de clip, maar de clip stopt net voordat het gevaar verschijnt en de respondent moet aangeven wat er vervolgens gebeurt). Ze ontdekten dat CGI-clips binnen VR een hogere nauwkeurigheid in de reacties van deelnemers opleveren dan video-CGI-clips, wat de prestaties in traditionele gevarenperceptietests weerspiegelt.

VR in de opleiding tot rijinstructeur

VR is ook toegepast op de opleiding van rijinstructeurs. Elk jaar zijn er 10.000 aanvragen voor rijinstructeurs, wat begrijpelijkerwijs veel moeite en mankracht kost om te controleren. Als zodanig wordt VR gezien als een manier om de toegang te vergroten, zodat minder mensen worden afgewezen, met als extra voordeel dat het de tijd verkort die mensen nodig hebben om de cursus te halen en het slagingspercentage verhoogt. Al met al is het een geweldig hulpmiddel dat lijkt te leiden tot beter lesgeven, wat vervolgens zou moeten leiden tot betere studenten. Bijgevolg zou dit theoretisch gezien in het algemeen moeten leiden tot veiligere wegen.

Horse Society & Cycling UK met VR

Daarnaast gaven de Horse Society en Cycling UK presentaties over hoe VR de veiligheid van ruiters en fietsers op de weg kan verbeteren. De belangrijkste reden dat verkeersincidenten bij deze groepen voorkomen, is dat de bestuurder het voertuig te dicht bij het paard en de ruiter of de fietser bestuurt. VR werd beschouwd als een manier om de bestuurder in het perspectief van deze kwetsbare weggebruikers te plaatsen. Interessant genoeg gaf de vertegenwoordiger van Cycling UK aan dat zijn kinderen voorheen nooit interesse leken te hebben in zijn werk met verkeersveiligheid, maar dat ze dat wel deden toen hij VR begon te gebruiken. Dit suggereert dat VR een nuttig hulpmiddel is voor betrokkenheid bij het publiek op een manier waarop andere hulpmiddelen dat misschien niet zijn. Betrokkenheid bij jongeren door VR te gebruiken, werd verder ondersteund door een verkeersveiligheidsfunctionaris die het heeft gebruikt om te communiceren met een bredere selectie jongeren.

VR heeft de vertegenwoordiger van Cycling UK duidelijk de zeldzame onderscheiding van coole punten van zijn kinderen gegeven, maar inspanningen van zowel de Horse Society als Cycling UK hebben ook een bredere maatschappelijke impact gehad. Dit blijkt uit de VR-films die in Westminster worden gelanceerd. Bovendien hebben de VR-films invloed gehad op de wijziging van de verkeersregels vanaf 28 januari 2022 [3]. Deze wijziging biedt informatie over veilige passeerafstanden en snelheden voor mensen die op een motorfiets rijden of rijden bij het inhalen van kwetsbare weggebruikers, inclusief de bestuurder:

  • Houd bij het inhalen van fietsers met een snelheid tot 48 km/u minimaal 1,5 meter (5 voet) afstand en geef fietsers meer ruimte bij het inhalen met hogere snelheid.
  • Mensen die te paard rijden of door paarden getrokken voertuigen besturen, inhalen met een snelheid van minder dan 16 km/u en daarbij minimaal 2 meter (6,5 voet) ruimte laten.
  • Houd minimaal 2 meter (6,5 voet) ruimte aan en houd een lage snelheid aan bij het passeren van mensen die op de weg lopen (bijvoorbeeld waar geen trottoir is).
  • Blijf achter hen wachten en haal hen niet in als het onveilig is of niet mogelijk is om aan de speling te voldoen.

Hoe West Midlands Fire & Rescue VR gebruikte voor straatraces

Een andere maatschappelijke impact werd gevonden door vertegenwoordigers van de West Midlands Fire & Police Services. Zij onderzochten het gebruik van VR om straatracen in de Midlands te verminderen, wat zij als een groot probleem identificeerden. Zij bereikten dit door personen in de VR-apparaten te plaatsen en de mogelijke gevolgen van hun snelle rijgedrag te laten zien. Het programma dat deze overheidsinstanties hebben opgezet, loopt nu 6 maanden en heet Operation Hercules. In deze tijd hebben 54 mensen de VR-interventie ontvangen, waarvan 3 mensen de regels hebben overtreden. Dat is een succespercentage van 94,4%. Een briljant resultaat, hoewel het slechts is gebaseerd op een korte periode. Bovendien is gebleken dat deze interventie de tijd in de rechtbank met 85% verkort. De verschillende hierboven gepresenteerde effecten geven aan dat VR echt een sterke maatschappelijke impact heeft op de verkeersveiligheid.

De Goede Ei Veiligheidsorganisatie

Andere lezingen waren onder meer van de Good Egg Safety-organisatie, die VR gebruikte om de impact van de positie van het kinderzitje (met een kind erin) te laten zien op wat er gebeurt als er een verkeersongeval plaatsvindt. De vertegenwoordiger stelde dat dit de veiligste manier is om de veiligheid van crashtests te beheren, maar ook om het gedrag met betrekking tot het gebruik van een kinderzitje op de meest optimale manier voor de veiligheid van passagiers te beïnvloeden. Als alternatief werden de vaardigheden van voetgangers in VR geëvalueerd door Ian Edwards, een onafhankelijke verkeersveiligheidsadviseur bij New View Consultants. Hij onderzocht met name het gebruik van VR in het klaslokaal, waaruit bleek dat VR effectief is bij het verbeteren van de vaardigheden van voetgangers, waaronder waakzamer zijn, zodat ze de kans verkleinen om betrokken te raken bij een verkeersongeval.

Omdat de conferentie ook over veiligheid in de gemeenschap ging, waren er ook gesprekken die varieerden van een bedrijf dat een breed scala aan VR-hardware verkoopt; nuttige tips over het maken van VR-video's van James Evans, de oprichter van First Car en zeer levendige gastheer; een tutorial voor het gebruik van VR-software (zonder dat programmeerkennis vereist is); een gepassioneerde en aantoonbaar mooie lezing over het gebruik van VR om de bendecultuur met jongeren te verkennen om de kans te verkleinen dat jongeren zich bij bendes aansluiten; en een even inspirerende lezing over hoe VR kan worden gebruikt voor therapieën. Er zijn duidelijk veel voordelen aan het gebruik van VR, niet alleen voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de bredere gemeenschap. Naarmate VR zijn opmars voortzet, kunnen er meer toepassingen ontstaan ​​en zullen huidige toepassingen geavanceerder worden. Maar zelfs binnen de huidige staat van VR lijkt het zeker veelbelovend voor het bevorderen van de verkeersveiligheid.

Laten we nu terugkeren naar de stelling waarmee dit artikel begon:

Aanzetten, afstemmen, afmelden.

Het gezegde is ontstaan ​​vanuit een betekenis van puur escapisme, zonder positieve gevolgen. We zijn echter verder gegaan dan dat met VR. Ja, escapisme van de gewone realiteit is fundamenteel de kern van VR, maar het is escapisme met een doel. Hiermee kun je een dynamische klaservaring ervaren. Je kunt de gevolgen van onveilig rijden ervaren zonder dat je de kans op fysieke schade overhoudt. Je kunt anderen op een toegankelijkere en aantoonbaar boeiendere manier trainen. Je kunt zelfs beleid veranderen.

Kortom, VR is onmiskenbaar een kanaal voor escapisme naar een andere omgeving. Maar met de sociaal gunstige functies die VR kan hebben, betekent dit dat wanneer we uiteindelijk terugkeren naar de gewone realiteit, we onszelf mogelijk in een wereld bevinden die iets beter is dan voordat we vertrokken. Ik ben ervan overtuigd dat we uiteindelijk niet meer willen afhaken, omdat de echte realiteit niet iets is waar we aan willen ontsnappen.

Referenties

[1] Plechatá, A., Sahula, V., Fayette, D., & Fajnerová, I. (2019). Leeftijdsgerelateerde verschillen met immersieve en niet-immersieve virtual reality bij geheugenbeoordeling. Frontiers in psychology, 10, 1330.

[2] Elliott, MA, & Armitage, CJ (2009). Het bevorderen van de naleving van snelheidslimieten door bestuurders: het testen van een interventie gebaseerd op de theorie van gepland gedrag. British journal of psychology, 100(1), 111-132.

[3] https://www.gov.uk/government/news/the-highway-code-8-changes-you-need-to-know-from-29-january-2022 op 26/10/2022.

Verder lezen

Verkeersveiligheid:

VR voor onderwijs:

VR voor rij-interventies:

VR voor gevarendetectie:

  • https://esitusolutions.com/
  • Agrawal, R., Knodler, M., Fisher, DL, & Samuel, S. (2017, september). Geavanceerde training op basis van virtual reality om het latente vermogen van jonge bestuurders om gevaren te voorspellen te verbeteren. In Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting (Vol. 61, nr. 1, pp. 1995-1999). Sage CA: Los Angeles, CA: SAGE Publications.

VR voor rijinstructeurs:

  • https://www.theaa.com/rijschool/rijinstructeur-opleiding
  • Sandberg, MK, Rehm, J., Mnoucek, M., Reshodko, I., & Gundersen, OE (2020, juni). Verkeerssituaties uitleggen – architectuur van een virtuele rij-instructeur. In International Conference on Intelligent Tutoring Systems (pp. 115-124). Springer, Cham.

VR voor kwetsbare weggebruikers:

VR voor openbare diensten:

VR voor het verbeteren van de sociale zorg:

  • https://www.roundmidnight.org.uk/
  • https://vrtherapies.co.uk/
  • Kaussner, Y., Kuraszkiewicz, AM, Schoch, S., Markel, P., Hoffmann, S., Baur-Streubel, R., ... & Pauli, P. (2020). Patiënten met rijangst behandelen met behulp van virtual reality exposure-therapie – een pilotstudie. PLoS One, 15(1), e0226937.

VR-hardware en -software: