New 20 mph speed limit law: How has it affected motorists in the UK?

Nieuwe wet voor maximumsnelheid van 20 mph: welke gevolgen heeft dit voor automobilisten in het Verenigd Koninkrijk?

Waarom elektrische scooters gevaarlijk zijn op de weg Lezing Nieuwe wet voor maximumsnelheid van 20 mph: welke gevolgen heeft dit voor automobilisten in het Verenigd Koninkrijk? 13 minuten Volgende Rijdt u voor Kerstmis naar huis? RAC waarschuwt voor spitsuur!

De meeste woonwijken in Wales en Schotland hebben nu 20 mph-snelheidszones ingevoerd en de kans is groot dat soortgelijke maatregelen in Engeland worden ingevoerd. Op 17 september 2023 voerde Wales een wijdverbreide verlaging van de snelheidslimieten in voor de meeste woonwijken, hoewel bepaalde wegen een limiet van 30 mph zullen handhaven.

De ontvangst van deze veranderingen is wisselend onder het publiek, met meldingen van vandalisme aan sommige 20 mph-borden. Desondanks bleek uit een onderzoek in Wales dat 63% van de respondenten hun steun uitsprak voor een lagere snelheidslimiet in hun lokale gebieden. In ons onderzoek duiken we in de verdeling van 20 mph-zones in het Verenigd Koninkrijk en onderzoeken we de implicaties ervan voor automobilisten.

Het onderzoek:  

20 mph-limieten zijn een omstreden kwestie geworden, dus vroegen we een groep van meer dan 700 automobilisten om hun mening te geven over de 20 mph-zones. We vroegen hen:  

  1. Wat vind je van de 20 mph-zones?
  2. Heb je wel eens gemerkt dat mensen te dicht op je rijden in een zone waar je maar 30 km/u mag rijden?  
  3. Denkt u dat mensen zich aan de maximumsnelheid van 32 km/u houden?  
  4. Merkt u dat er verkeersopstoppingen zijn in uw omgeving sinds de overheid de 32 km/u-zones heeft ingesteld?  
  5. Heeft u nog andere opmerkingen over de 20 mph-zones? 

1. Wat is de reden dat de overheid 32 km/u-zones invoert?

De overheid stelt deze zones in met als hoofddoel de veiligheid in woonwijken te verbeteren. Daarnaast is dit initiatief gericht op het verminderen van emissies en het verbeteren van de luchtkwaliteit in deze regio's. In Wales bevinden de meeste 20 mph-zones zich in dorpen en stadscentra, vaak online aangeduid als beperkte wegen. Volgens de Welshe overheid zou de introductie van deze 20 mph-zones mogelijk kunnen leiden tot jaarlijkse verbeteringen, waaronder:  

  • 40% minder botsingen  
  • 6 tot 10 mensenlevens gered  
  • 1200 tot 2000 mensen die geen letsel oplopen 

De vermindering zou het ook veiliger kunnen maken voor 'actief reizen' zoals wandelen en fietsen. De Welshe overheid zegt verder dat de 20 mph-zones:  

  • Maak straten veiliger voor spelende kinderen  
  • Verbeter de veiligheid binnen gemeenschappen  
  • Verbeter de gezondheid en het welzijn 

De zones zouden ook geluidsoverlast kunnen verminderen. 34%** van de bestuurders geeft aan dat autolawaai een van de meest vervelende rijgewoonten is .  

Een ander voordeel van de 32 km/u-zones is dat ze een positief effect kunnen hebben op de autoverzekeringspremies.  

 

Wat onze motorverzekeringsexpert zegt:  

“De overheid heeft de 20 mph-wijzigingen doorgevoerd in zowel Londen, Schotland als Wales. De meningen over de 20 mph-zones zijn verdeeld, omdat sommige bestuurders gefrustreerd zijn door de wijzigingen. Maar een lagere snelheidslimiet kan goed zijn voor het milieu en veiliger voor weggebruikers. Dit kan vooral belangrijk zijn voor bebouwde gebieden, zoals congestiezones of in de buurt van scholen en ziekenhuizen. 

"De snelheidsverlaging zou ook een positief effect kunnen hebben op de autoverzekeringsprijzen. Een lagere maximumsnelheid zou kunnen betekenen dat er minder ongelukken gebeuren, wat weer minder claims betekent. Dus uiteindelijk zouden de 20 mph-zones kunnen helpen om de premieprijzen in het algemeen te verlagen."  

Louise Thomas, Motorverzekeringsexpert. Confused.com 

Dit is slechts een van de wijzigingen die gericht zijn op het bevorderen van actief reizen. In 2022 werd de Wegenverkeerswet herzien om prioriteit te geven aan de veiligheid van kwetsbare weggebruikers, waaronder fietsers, ruiters en voetgangers. Een van de updates is dat bestuurders nu voorrang moeten geven aan voetgangers die oversteken bij kruispunten, en dat bij het inhalen van fietsers een minimale afstand van 1,5 meter geldt. 

Wij vroegen inwoners van de regio's die onlangs zijn aangewezen als 32 km/u-zones om hun mening over deze recente wijziging: 

  • “Tot nu toe heb ik geen problemen, de wegen die zijn veranderd lijken over het algemeen redelijk te zijn in woonwijken.” Sean, 55  
  • “Rond scholen en zijstraten is 32 km/u meer dan voldoende en verstandig.” Annette, 49  
  • “Alles ervoor. Als het een veiligere omgeving creëert voor onze gemeenschappen en levens redt, dan is het een no-brainer. Ik begrijp de frustraties van mensen achter het stuur, maar ik denk dat als je naar het grotere geheel kijkt, het toevoegen van een paar minuten aan een reis een waardig offer is als het betekent dat mensen veiliger blijven.” David, 36  

Maar niet iedereen is zo enthousiast over de zones: 

  • “Ik heb gemengde gevoelens - sommige hoofdwegen zijn standaard ingesteld op 20 mph, wat vanwege de breedte belachelijk lijkt. Het voelt ook heel langzaam om op te rijden, waardoor de meesten het gewoon negeren. Maar in woonwijken en scholen heb ik er helemaal geen probleem mee.” Jamie, 47  
  • “Sommige wegen moeten opnieuw worden bekeken als je van 20 mph naar 30 mph gaat en weer terug in een korte afstand. Er zijn ook een paar wegen die nog gemarkeerd moeten worden.” Martyn, 35  

2. Zijn de 20 mph-zones handhaafbaar?  

Als u de maximumsnelheid overschrijdt in een zone van 20 mph, kan de politie u aanhouden, een boete van £ 100 opleggen en 3 strafpunten aan uw rijgeschiedenis toekennen. De autoriteiten geven bestuurders echter een respijtperiode van 12 maanden om te wennen aan de nieuwe regelgeving. 

In plaats van een directe boete, kunnen bestuurders ook verplicht worden om een ​​video te bekijken waarin de gevaren van te hard rijden worden benadrukt. Of deze maatregel wordt toegepast, hangt echter af van de mate waarin de maximumsnelheid wordt overschreden. 

Mark Travis, assistent-hoofdcommissaris van de politie van Zuid-Wales, zei: 

  • “Als we mensen aantreffen die harder dan 30 km/u rijden, houden we hen aan en spreken we hen aan op de gevaren en risico's van harder rijden dan de maximumsnelheid. 
  • “We zullen geen handhavingsmaatregelen treffen tegen de mensen die daadwerkelijk met ons in zee gaan en proberen hun snelheid te verlagen. Zij krijgen dus geen boete. 
  • “De mensen die beboet zullen worden, zijn degenen die op het hoogste niveau rijden. Uiteindelijk zullen we, indien nodig, handhaven - maar dat is altijd een laatste redmiddel voor ons.”  

Deze vrijstelling geldt echter niet voor locaties die zijn uitgerust met snelheidscamera's. Mocht een snelheidscamera uw overtreding registreren in een 20 mph-zone, dan moet u mogelijk een cursus snelheidsbewustzijn volgen. Als uw snelheid de limiet aanzienlijk overschrijdt, kunnen er juridische procedures volgen, die mogelijk leiden tot een verschijning voor de rechter. 

Wat onze motorverzekeringsexpert zegt: 

“De 20 mph-wijzigingen zijn om een ​​reden doorgevoerd en als u ze negeert, kunt u in de problemen komen. 

"Als je betrapt wordt op te hard rijden, kunnen automobilisten een bekeuring krijgen, punten op hun rijbewijs of worden ze gevraagd om een ​​snelheidsbewustzijnscursus te volgen. Als je punten op je rijbewijs krijgt, is het laagste bedrag dat je gemiddeld voor je verzekering kunt betalen £769*. 

“Wegen waar de maximumsnelheid 20 mph geldt, moeten duidelijk worden aangegeven. Als u het niet zeker weet, kunt u op de website van uw lokale overheid informatie vinden over eventuele wijzigingen, als die van toepassing zijn.”  

*Confused.com-gegevens oktober 2022-oktober 2023 

Louise Thomas, Motorverzekeringsexpert. Confused.com 

3. Ik weet niet zeker of ik mij in een zone met een maximumsnelheid van 30 km/u bevind. Hoe kan ik dat weten? 

Sommige bestuurders vinden de nieuwe 20 mph-zones verwarrend. Een automobilist met wie we spraken, benadrukte dit:  

"Ik vind het echt onduidelijk wanneer een weg 20 mph is of niet. Er zouden om de 50 meter herhalersborden moeten staan, maar ik ken een aantal hoofdwegen op mijn woon-werkverkeer die ze niet hebben." Josh, 29 

Op de website van de gemeenteraad van Cardiff staat het volgende:  

  • 'Alle borden die een snelheidslimiet van 20 mph aangeven, worden verwijderd en er komen geen borden meer die u aan de snelheidslimiet herinneren, net zoals de huidige limiet van 30 mph.'  

Een bord dat een 20-mph-limiet aangeeft, verschijnt doorgaans aan het begin van de zone. In woonwijken of stadscentra is het echter over het algemeen veilig om een ​​20-mph-limiet aan te nemen. Bovendien, als lantaarnpalen niet verder dan 180 meter of 200 yards uit elkaar staan, wordt het gebied ook aangewezen als een 20-mph-zone.  

In tegenstelling tot de eerdere associatie van dergelijke lantaarnpaalconfiguraties met een 30-mph-zone tijdens de rijopleiding, is het nu redelijk om aan te nemen dat deze gebieden zijn overgegaan op een limiet van 20 mph.  

4. Waarom rijden er mensen achter mij aan als ik 32 km/u rijd?

Er zijn waarnemingen gedaan van tailgating-incidenten binnen 20 mph-zones, die plaatsvinden wanneer een bestuurder te dicht achter een ander voertuig rijdt. Dit fenomeen kan worden toegeschreven aan de minder strenge handhaving van snelheidslimieten door snelheidscamera's of wetshandhaving. Het kan ook voortkomen uit het feit dat bestuurders de voorgeschreven snelheidslimiet als buitensporig langzaam ervaren.  

    We hebben automobilisten gevraagd naar hun bevindingen met betrekking tot de toename van het aantal keren dat ze te dicht op de voorganger rijden in zones waar de maximumsnelheid 32 km/u is:  

    • “Altijd. Sommigen houden zich gewoon niet aan de regel.” Jamie, 47 
    • “Ja, veel, vooral op weg naar of van het werk, maar ik had er ook genoeg toen ik 30 mph reed op die wegen.” Martyn, 46 
    • “Ja! Maar diezelfde mensen zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die mij zouden hebben aangereden toen de weg 30 mph was. Ik ben motorrijder, dus tailgating is een groot probleem voor mij. Het is geen overdrijving of hyperbool om te zeggen dat het letterlijk dodelijk is voor motorrijders. En we kunnen net zo makkelijk gedood worden bij 20 mph als bij 70 mph. Er is geen enkel excuus voor tailgating, ooit.” Byron, 41 

    Of u nu wordt achtervolgd op een snelweg met een snelheid van 50 mph of binnen een zone van 20 mph, de aanbevolen handelwijze blijft consistent. Trek veilig aan de kant of laat de bumperklever passeren. Reageren met frustratie of ontevredenheid tonen in uw achteruitkijkspiegel kan de situatie potentieel verergeren.  

    5. Kunnen 20 mph-zones verkeersopstoppingen veroorzaken en mijn reistijd verlengen?

    Volgens onderzoek uitgevoerd door Transport for London, wordt het effect op reistijden als 'verwaarloosbaar' beschouwd. De organisatie beweert dat vertragingen bij kruispunten, en niet de snelheid van voertuigen, voornamelijk de reistijd beïnvloeden. De enige omstandigheid waarin reizen beïnvloed kunnen worden, is tijdens daluren wanneer er minder voertuigen op de weg zijn.  

    We vroegen bestuurders om input om te peilen of ze een verhoogde congestie in hun omgeving zagen door de invoering van de 20-mph snelheidslimiet. Hun antwoorden waren als volgt:  

    • “Er is geen ergere congestie dan normaal veroorzaakt door de maximumsnelheid van 20 mph” Rebecca, 31  
    • "Ik denk niet dat het hier enig verschil heeft gemaakt" Sean, 47 
    • “Niet echt, er is altijd al sprake geweest van congestie, vooral tijdens de spits, wat betekent dat het al een uitdaging is om 32 km/u te halen.” Jamie, 47 

    6. Zijn er plannen om in Engeland een maximumsnelheid van 20 mph in te voeren?

    Tegen het einde van het jaar worden er in de volgende gebieden van Londen 20 mph-zones ingesteld:  

    • Greenwich  
    • Kensington en Chelsea  
    • Lewisham  
    • Zuidwark  
    • Wandsworth  
    • Merton  
    • Bromley  
    • Lambeth 

    Op 2 oktober 2023 presenteerde de overheid een initiatief gericht op bestuurders. Het plan pakt veelvoorkomende uitdagingen aan waar bestuurders mee te maken krijgen, zoals parkeren, het verbeteren van de algehele reiservaring en het waarborgen van eerlijke verkeershandhaving.  

    In het plan richt de overheid zich specifiek op de 20-mph-zones, en drukt ze haar intentie uit om lokale raden in Engeland te begeleiden om het 'ongepaste algemene gebruik' van deze zones te voorkomen. Dit aspect is een primair twistpunt geweest met betrekking tot de 20-mph-zones in Wales.  

    De chauffeurs die we interviewden, deelden het volgende perspectief:  

    • "Ik ben blij met 20-mph-zones in woonwijken, rond scholen en winkels. Maar sommige van de grotere wegen die 20 mph zijn geworden, lijken een beetje overdreven en ik denk dat het minder controversieel zou zijn geweest als het geen algemene regel was geweest." 
    • “Ik denk dat de invoering van de maximumsnelheid de zaken erger heeft gemaakt dan de maximumsnelheid zelf. Het gebrek aan duidelijkheid betekent dat er verwarring is over de juiste snelheid voor de weg waarop je rijdt. Ze zijn ook traag geweest in sommige gebieden met het verwijderen van oude borden. Dus, sommige wegen hebben 20 mph-borden en 30 mph-borden. Hierdoor is het niet bepaald makkelijk om te bepalen hoe hard je moet rijden. Dit leidt bestuurders af.” Rebecca, 31  

    In Schotland namen de Hooglanden het voortouw bij het invoeren van 20 mph-zones in hun hele regio. De meeste wegen in Edinburgh houden zich nu aan een 20 mph-limiet en Glasgow is bezig met het schetsen van initiatieven om soortgelijke zones in te voeren.  

    Het overkoepelende doel van de Schotse overheid is om tegen 2025 in alle woonwijken een snelheidslimiet van 20 mijl per uur in te stellen.  

    Er lijken vooralsnog geen plannen te zijn om in Noord-Ierland een maximumsnelheid van 20 mph in te voeren.  

    Maar het geldt niet alleen voor het Verenigd Koninkrijk. Over de hele wereld worden limieten van 30 mph en 20 mph ingevoerd, waaronder:  

    • Spanje  
    • Frankrijk  
    • Italië  
    • Finland  
    • Duitsland  
    • Ecuador 

    **Onderzoek uitgevoerd door One Poll namens Confused.com onder 2.000 Britse bestuurders met een autoverzekering. Dit werd uitgevoerd tussen 3 en 7 juli 2023.